جمعه ۰۳ فروردین ۰۳

گوگل به تبعیض علیه سفیدپوستان و مردان آسیایی متهم شده است

۹۱۹ بازديد

یکی از کارمندان سابق یوتیوب که به علت اعتراض به سیاست‌های استخدامی تبعیض‌آمیز گوگل از محل کارش اخراج شده بود، از این غول اینترنتی شکایت کرده است.

 
 

گوگل از سوی یکی از کارمندان سابق خود درگیر یک دعوی قضایی شده است. این فرد مدعی شده که این غول اینترنتی وی را به خاطر اعتراض به اصول استخدامی گوگل مبنی بر افزایش تنوعی که به گفته‌ی او علیه سفیدپوستان و مردان آسیایی تبعیض‌آمیز به حساب می‌آید، اخراج کرده است.

آرین ویلبرگ که به عنوان کارمند یوتیوب مشغول به کار بود و شکایت خود را در ماه ژانویه به دادگاه عالی شهرستان سن ماتئو در کالیفرنیا تقدیم کرد، در دادخواست خود مدعی شده که گوگل، کمپانی مادر یوتیوب برای استخدام اقلیت‌های در حاشیه‌رفته سهمیه تعیین کرده است.

ویلبرگ همچنین مدعی شده که مدیریت شرکت، ایمیل‌ها و دیگر اسناد الزامات تنوع نژادی و جنسیتی را حذف کرده است. وی می‌گوید به خاطر اعتراض به «اصول استخدامی تبعیض‌آمیز و غیرقانونی» شرکت در ماه نوامبر از محل کارش اخراج شد.

جینا اسگیلیانو، سخنگوی گوگل می‌گوید این شرکت با تمام قوا علیه این دعوی قضایی از خود دفاع خواهد کرد. وی در یک بیانیه‌ی ایمیلی گفت:

ما سیاستی مشخص برای استخدام داوطلبان بر مبنای شایستگی و نه هویت آن‌ها داریم. در عین حال، با خشنودی برای یافتن داوطلبانی شایسته و متنوع برای مشاغل آزاد تلاش می‌کنیم. این سیاست به ما کمک می‌کند تا بهترین افراد را استخدام کنیم، فرهنگ خود را بهبود ببخشیم و محصولات بهتری بسازیم.

این دعوی قضایی در زمانی مطرح می‌شود که مناقشات فراوانی درباره‌ی تلاش‌های صنعت فناوری در افزایش به‌کارگیری تعداد پایین زنان، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار و لاتین‌تبار در مشاغل این عرصه در جریان است.

گوگل پس از مواجه با فشارهایی برای تنوع‌بخشی به نیروی انسانی‌اش، به اشتراک‌گذاری عمومی اطلاعات مربوط به ترکیب نژادی و جنسیتی کارکنان خود پرداخت. تلاش‌های اهالی مانتین ویو در بازمهندسی ترکیب جمعیتی غالبا سفیدپوست و آسیایی مرد خود و دربرگرفتن بیشتر زنان و رنگین‌پوستان، موجب شد این شرکت هدف تقابل فرهنگی قرار بگیرد. تقابل فرهنگی اصطلاحی است که به درگیری و تقابل بین ارزش‌های محافظه‌کارانه و سنت‌گرایانه با ارزش‌های سوسیال دموکراسی، ترقی‌خواهانه و لیبرالی اشاره دارد.

پیش از این، جیمز دیمور، یکی دیگر از کارمندان سابق گوگل نیز در ماه ژانویه از این شرکت شکایت کرده بود. وی مدعی شده بود که گوگل علیه محافظه‌کاران و سفیدپوستان مرد تبعیض قائل می‌شود. دیمور سال گذشته به علت انتشار اظهاراتی در اعتراض به سیاست‌های گوگل از این شرکت اخراج شد. وی در یادداشتی مدعی شده بود از آنجایی که بین زنان و مردان تفاوت‌های بیولوژیک وجود دارد، تلاش‌های گوگل در افزایش تنوع جنسیتی کارکنانش سیاستی اشتباه است.

برخی از کارکنان گوگل که طرفدار تنوع جنسیتی و نژادی هستند، ادعا کرده‌اند که پس از اخراج دیمور، از سوی همکاران خود آزار و اذیت شده و در معرض تهدیدهای خشونت‌آمیز و نظرات نفرت‌انگیز قرار گرفته‌اند. آن‌ها می‌گویند که گوگل برای حفاظت از آن‌ها در برابر این اقدامات تلاش‌های کافی انجام نداده است. در همین راستا، گوگل متهم به پرداخت حقوق پایین‌ به زنان نیز بوده و به همین علت یک دعوی قضایی دیگر علیه این شرکت جریان دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.