سه شنبه ۲۹ اسفند ۰۲

موزیلا نسخه‌ی جدید فایرفاکس را با پشتیبانی از واقعیت مجازی معرفی کرد

۱,۰۹۲ بازديد

موزیلا در نظر دارد به‌زودی نسخه‌ای جدید از مرورگر فایرفاکس با رابط کاربری مخصوص هدست‌ واقعیت مجازی منتشر کند.

 

موزیلا روز گذشته نسخه‌ای جدید از مرورگر فایرفاکس برای هدست‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مستقل معرفی کرد. این نسخه، فایرفاکس ریالیتی (Firefox Reality) نام دارد و  موزیلا از آن با عنوان مرورگری چند پلتفرمی، متن‌ باز و دوستدار حریم شخصی با رابط کاربری مخصوص هدست‌ یاد می‌کند. در حال حاضر، امکان مشاهده‌ی اجرای یک نمونه‌ی نمایشی اولیه از این مرورگر در هدست اچ‌تی‌سی وایو فوکوس وجود دارد؛ با این حال دسترسی عمومی به آن فعلا امکان‌پذیر نیست. موزیلا هنوز درباره‌ی هدست‌هایی که از این نسخه پشتیبانی خواهند کرد، صحبتی نکرده است.

نمونه‌ی نمایشی فایرفاکس ریالیتی شباهت فراوانی به یک مرورگر سنتی دارد؛ با این تفاوت که در فضای مجازی در جریان و شناور است. ویدئویی که از نحوه‌ی کارکرد آن منتشر شده، شخصی را نشان می‌دهد که بین صفحات مسیریابی می‌کند و با استفاده از یک کنترلر واقعیت مجازی ساده، به‌آرامی صفحات را حرکت می‌دهد. با این حال، به‌ نظر می‌رسد که فشردن دکمه‌های کوچک با نشانگر تا حدودی با دشواری همراه است. تصویری که موزیلا از مرورگر خود برای ما نمایش می‌دهد، به‌شدت وسیع و بلندپروازانه به‌ نظر می‌آید:

واقعیت ترکیبی غرب وحشی است. چگونه تایپ می‌کنید؟ چگونه احساسات خود را بیان می‌کنید؟ چگونه علاوه بر میلیاردها صفحه‌ی دوبعدی اینترنت، نظاره‌گر محتوای جدید سه‌بعدی می‌شوید؟ چگونه به برقراری ارتباط می‌پردازید؟ چه کسی نقشه‌ی جهان را ترسیم می‌کند و چه کسی تصمیم می‌گیرد شما چه ببینید؟ آیا می‌توانیم فعالیت خود را با تشخیص صدا و دستگاه‌های متصل گسترش دهیم تا تجربه‌ی وب‌گردی بهتری خلق کنیم؟ ما عاشق رؤیایی با این سؤال‌ها هستیم. همه‌چیز مجددا تازه است و ما پیوسته مشغول ساختن و تلاش هستیم تا جواب‌های صحیح را پیدا کنیم.

سازندگان هدست در حال حاضر مرورگرهایی مخصوص پلتفرم‌های اختصاصی خود توسعه داده‌اند. آکیولس یک مرورگر برای گیر وی‌آر منتشر کرده؛ گوگل نسخه‌ای آزمایشی از کروم برای دی‌دریم در نظر گرفته و مایکروسافت مرورگر اج را در صفحه‌ی خانگی واقعیت ترکیبی ویندوز قرار داده است. تمام این مرورگرها در واقع نمونه‌هایی مخصوص واقعیت مجازی هستند؛ اما امکان تبدیل آن‌ها برای هدست‌های واقعیت افزوده‌ی مصرفی به‌راحتی وجود دارد و واقعیت ترکیبی ویندوز نیز از دستگاه‌هایی نظیر هلولنز پشتیبانی می‌کند. با این وجود، کاربران می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های دسکتاپ واقعیت مجازی به مرورگرهای سنتی نیز دسترسی داشته باشند.

اما موزیلا خواستار این است که افراد به‌ همان دلیلی که در کامپیوترهای شخصی از فایرفاکس استفاده می‌کنند، از فایرفاکس ریالیتی نیز بهره بگیرند. این مرورگر به یک هدست واحد اختصاص ندارد و متعلق به شرکتی خوشنام در زمینه‌ی حفاظت از حریم شخصی کاربران است؛ شرکتی که برخلاف گوگل و فیسبوک داده‌های کاربرانش را جمع‌آوری نمی‌کند. فایرفاکس ریالیتی همچنین قرار است همان عملکرد پیشرفته‌ای را که قبلا در مرورگر پرسرعت کوانتوم شاهد بودیم، ارائه کند. فایرفاکس به‌طور مشخص درباره‌ی پشتیبانی از هدست‌های مستقل که هنوز تا حد زیادی نایاب هستند، صحبت کرده است؛ اما علت عدم پشتیبانی آن‌ از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی مشخص نیست.

مرورگرهای واقعیت مجازی معمولا به‌عنوان پرتالی برای صفحات دوبعدی اینترنت شناخته می‌شوند؛ اما قابلیت‌های آن‌ها فراتر از این محسوب می‌شود. برای مثال، آن‌ها می‌توانند از طریق استانداردی نظیر WebVR که فایرفاکس پشتیبانی از آن را سال گذشته آغاز کرد، تجربه‌های کامل واقعیت مجازی یا ویدئو‌ی ۳۶۰ درجه‌ی آنلاین را اجرا کنند. موزیلا با فایرفاکس ریالیتی حمایت خود را از واقعیت مجازی اعلام می‌کند و آزادی اندکی در اختیار مجموعه‌ای از پلتفرم‌های واقعیت مجازی نسبتا اختصاصی و مجزا قرار می‌دهد.

چند روش برای افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

چند روش برای افزایش سرعت مرورگر فایر فاکس : امروزه شما برای اینکه شما بتوانید به اینترنت برید و صفحات مورد دلخواهتون رو ببینید. چند نرم افزار بستگی به امکانات کاربران وجود دارد. برخی کاربران سرعت و لود شدن سریع و وبگردی رو دوست داردند. این دسته معمولا از گوگل کروم استفاده می کنند. برخی دیگر که فقط در اینترنت کار های گرافیکی انجام میدهند. به مرورگری قدرتمند نیاز دارند، این دسته هم مرور گر فایر فاکس را ترجیح می دهند. برخی دیگر هم از سایر مرورگر ها استفاده می کنند. که ما در اینجا فقط به دو مرور گر مشهور اشاره کردیم. اکثر افرادی که از هر دو مرور گر استفاده می کنند. می دانند سرعت کلی فایرفاکس کمی از کروم پایین تر است. در این پست ما می خواهیم ترفند هایی را برای افزایش سرعت فایر فاکس برایتان معرفی نماییم. پس تا پایان پست با زوم تک همراه باشید.

در اینجا به چند مورد اشاره می گردد که شما برای افزایش سرعت بهتر باید تمام آنها را انجام دهید.

1- استفاده از نرم افزار FireFox Booster. چرا که این نرم افزار قادر است سرعت مرور گر شما را در حد چند برابر زیاد کند. البته این سرعت بستگی به کانکشن شما دارد. اگر سرعت اینترنتتان زیاد باشد. می توانید شاهد بهترین بهبود در مرورگر خود باشید.

افزایش سرعت مرورگر فایرفاکس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.