دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۰۳

تخته تعادل چیست؟

۶۲۶ بازديد
Select Balance Board II » Sportshop.com

انواع تخته تعادل

به طور کلی ۲نوع تخته تعادل داریم:

۱.نوع اول تخته کروی است که تکیه گاه توسط یک حلقه در زیر تخته تعادل محدود شده است.

۲.نوع دوم تخته های غلطکی است که تکیه گاه توسط تخته محدود نمیشود.

ساختار تخته تعادل

تخته تعادل یک نیم دایره است که سطحی صاف و محکم دارد که فرد روی آن می‌ایستد. البته لازم به ذکر است از این تخته تنهای برای ایستادن استفاده نمیشود و مربیان ورزشی می‌توانند با استفاده از علم و خلاقیت خود از این وسیله برای ورزش دادن قسمت های مختلف بدن استفاده کنند.  سطح زیرین این تخته گنبدی  شکل است و بخش برهم زننده تعادل را تشکیل می‌دهد. زمانی که فرد روی این تخته قرار میگیرد ابتدا کاملاً دچار عدم تعادل شده و دست ها و بدن خود را آنقدر تکان می‌دهد تا به تعادل برسد. با ادامه این تمرین ها فرد به مرور به حدی از تعادل خواهد رسید که حتی با چشم بسته هم می‌تواند روی این تخته با حفظ تعادل کامل قرار بگیرد.

 

تمرین روی تخته تعادل یک تمرین جسمی است یا ذهنی؟

تخته تعادل روش ای است که مورد قبول بسیاری از ورزشکاران است و این روش را به عنوان یکی از برنامه های ورزشی متداول خود انتخاب میکنند. تخته تعادل یکی از تمرین های تناسب انداهم هم به حساب می‌آید. زیرا این ورزش نه تنها باعث قوی شدن عضلات  دو قلو پا و عضلات مچ می‌شود بلکه باعث افزایش مهارت هماهنگی بین عضلات و مفاصل هم می‌شود. در تمام عضلات و رباط ها و تاندون ها و مفاصل تعداد بی‌شماری گیرنده های حساس وجود دارد. وقتی که فرد بر روی این تخته قرار می‌گیرد و تلاش میکند تا تعادل خود را حفظ کند پیام های زیادی از این مفاصل و عضلات به مغز ارسال می‌شود و مغز مجبور می‌شود تمامی این پیام ها را پردازش کند و در صورت نیاز پاسخ دهد. بنابراین پس از مدتی مغز یاد می‌گیرد که به صورت گسترده تری فعالیت کند که از اثر های ذهنی تخته تعادل است. تخته تعادل یک تمرین و ورزش ذهنی هم به حساب می‌آید و باعث توسعه ذهن می‌شود. این ورزش به علت مفرح بودن به افراد حس خوبی می‌دهد و سرگرمی خوبی هم به شمارمی‌آید.

تأثیر درمانی این روش:

پژوهش های زیادی در مورد احتمال تأثیر تخته تعادل در بازیابی توان در افراد آسیب دیده انجام شده است که به بررسی یکی از این پژوهش ها می‌پردازیم. افرادی که از ناحیه رابط‌ های مچ دچار آسیب شده بودند و از این قبیل آسیب ها را به سه گروه تقسیم کردند و این سه گروه با تخته تعادل هفته ها به تمرین پرداختند. گروه اول به همراه تخته تعادل حرکت دویدن به جلو را انجام میدادند. و گروه دوم همراه با تمرین تخته تعادل دویدن به عقب هم انجام میدادند. و گروه سوم فقط از تخته تعادل استفاده کردند. بعد از ۶ هفته بهبودی در هر سه گروه مشاهده شد ولی در گروهی که علاوه بر تخته تعادل دویدن به عقب را هم تمیرین کرده بودند نتیجه بهتری دریافت شد.

آیا تخته تعادل تاثیری بر رشد ذهنی و حرکتی کودکان دارد؟

در کودکان عادی استفاده از تخته تعادل می‌تواند باعث تعادل عصبی و فیزیولوژیک کودک شود. علاوه بر تأثیر بر کودکان عادی در کودکانی که اختلال یادگیری دارند یا انواع بیماری هایی که باعث انجام حرکت های خام می‌شود نیز تخته تعادل مؤثر است. بازی هایی مثل لی لی کردن و دویدن و روی یک پا ایستادن و پریدن نقش بسیار مهمی در رشد آموزشی و اجتماعی کودک دارد، که استفاده از تخته تعادل باعث افزایش  مهارت کودک در این بازی ها می‌شود و باعث ایجاد انگیزه بیشتر در کودک برای فعالیت و چابکی میشود و باعث تحریک رشد بیشتر سلول ها و هماهنگی بیشتر عصب عضله میگردد. برای علاقه مند شدن بیشتر بچه ها به بازی با این تخته می‌توان یک مسابقه برای آن‌ها طراحی کرد و اوقات مفرحی برای آن‌ها ایجاد کرد که تبدیل به یک سرگرمی جالب شود. این تخته در کودکان می‌شود برای افزایش اعتماد به نفس و درمان اضطراب استفاده کرد.

چند نکته در مورد استفاده از تخته تعادل:

اگر برای اولین بار است که میخواهید از تخته تعادل استفاده کنید فقط تلاش کنید تا تعادل خود را پیدا کنید. چندین بار این کار را تکرار کرده و در مراحل بعدی که راحت تر تعادل خود را به دست آورید سعی کنید به عمد تعادل خود را برهم بزنید و سریع به تعادل جدید برسید. و وقتی از توانایی خود در این مرحله مطمئن شدید سعی کنید این بار با چشم بسته روی تخته تعادل، تعادل خود را برهم بزنید!

یکی از روش های بهبود آسیب دیدگی های مختلف مفاصل و عضله استفاده از تخته تعادل است. اگر آسیب دیدگی خاصی در قسمت های مختلف پای خود دارید و قصد دارید از تخته تعادل در جهت بهبود شرایط جسمانی خود استفاده کنید حتماً سعی کنید نهایت دقت و صبر را به خرج دهید و حتماً با مشورت یک کار درمان به انجام تمرین ها بپردازید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.